Cuba er kjent for sin unike bilpark, og vi så med forventning frem til å se denne rullende utstillingen av gamle biler med egne øyne. Vi ble ikke skuffet! Med unntak av noen få østeuropeiske biler, har bilimporten til Cuba vært svært begrenset siden revolusjonen i 1959 og frem til siste del av nittitallet. Havana er full av amerikanske biler fra 1940- og 50-tallet. De fleste gamle bilene har teksten “Particular” øverst på registreringsnumrene, det vil si at de er privateide. Det er altså ikke slik at alt tilhører staten.
Tidlig på nittitallet var det økonomisk krise på Cuba, som følge av Sovjetunionens sammenbrudd. Styret forsøkte da å få inn nødvendig kapital ved å selge ut gamle klenodier. Hvordan dette gikk er ikke kjent for oss, det er fremdeles svært mange klenodier å se i trafikken.
Vi brukte en dag på å jakte på den kuleste taxituren i Havana. Bilhistorisk var dagens høydepunkt taxituren i svigermorssetet til en 1930 modell Ford A 3 window coupe. Hysterisk artig opplevelse! Den var i veldig god stand, og så helt original ut, men det viste seg å være en cubansk Hot Rod. Den utslitte originalmotoren var byttet ut mot en russisk Volga motor. Dette var en offisiell taxi, i det statlige taxifirmaet GRANCAR. Men på merittlista vår var også piratdrosjetur i 1941 Chevrolet, med originalmotor.
GRANCAR hadde spesialisert seg på bruk av veteranbiler som taxier. Men de hadde også spedd på bilparken med litt nyere “veteranbiler”, f.eks. velbygde A-Ford Phaeton kopier, glassfiberkarosseri på VW boble chassi.
De som nå straks begynner å drømme om å importere en veteranbil fra Cuba bør tenke igjennom følgende: Disse bilene har vært i bruk siden de var nye, og tilgangen på reservedeler har nok mildt sagt vært begrenset de siste 43 år. Kubanerne er stolte eiere av sine klassiske biler, og vi så flere tilsynelatende perler, men “bruksstand” er det typiske. Bilene er blitt holdt rullende etter prinsippet “Man tager hva man haver”. Nedenfor følger noen eksempler…
Bilene er ikke nødvendigvis hva de ser ut til å være. Russiske dieselmotorer under klassiske panser er ikke uvanlig, selv om vi også fant mange biler med originalmotor. Det er jo fantastisk imponerende! Men det viktigste argumentet mot å kjøpe veteranbil på Cuba er ikke bilenes tilstand. Disse bilene er rullende kulturminner som hører til på Cuba!
Er du ørlite bilinteressert, er det en ekstra grunn til å besøke Cuba. Den rullende bilutstillingen i Havanas gater er unik! Kjør mye klassiskFjernet fra Cuba, og kanskje i tillegg “restaurert”, blir disse bilene redusert fra å være fargerike, rullende kulturminner til å bli døde ting uten synlig historie. Vil du bidra til at asiatiske småbiler på lang sikt skal dominere gatebildet i Havana?